Literatúra

   Literatúra játékunk pár apróbb eltéréssel hasonlatos a Mastermind (Mesterelme) betűs változatához. A legfőbb eltérés, hogy nálunk a tippelések helyességének visszajelzése nem “x” és “pipa” jelekkel történik, hanem kontrollszámokkal.  

A Literatúra alapvetően egy kétszemélyes betű- és egyúttal szókeresős táblajáték. A játékot a 32 betűs (Q, W, X és a többjegyű betűk nélküli) magyar ABC-ben található betűkkel játsszuk: A, Á, B, C, D, E, É, F, G, H, I, Í, J, K, L, M, N, O, Ó, Ö, Ő, P, R, S, T, U, Ú, Ü, Ű, V, Y, Z.  

   A játéktábla játékonként változó méretű lehet, az eltakart, kitalálandó szavak hosszától, az abban foglalt betűjegyek számától függően. Az aktuális játéktábla méretéből, pontosabban az egyes sorokon belüli látható karakterhelyek számából a kitalálandó szó hossza mindig kikövetkeztethető.

A kezdő játékos a játék megkezdésekor kirakja a 32 betűs magyar ABC-ben szereplő (fentebb felsorolt) betűiből válogatva a másik játékostól mindvégig elrejtve tartott betűjegyeket (értelmes magyar szót), melyek sorrendjét a rendelkezésére álló maximum 10 lépésből kell az ellenfélnek, vagyis a másik játékosnak kitalálnia.

Mindkét játékos által kirakott szavaknak meg kell felelni a következő elvárásoknak:

  • A magyar értelmező szótárak valamelyikében címszóként fellelhető kell legyen;
  • Nem lehet ragozott szó;
  • Nem lehet tulajdonnév;
  • Nem lehet mozaikszó és rövidítés;
  • Soron (szón belül) belül kerülendő (de elfogadott) a betűismétlődés.

Miután a kezdő játékos a szót kirakta és letakarta, az ellenfél lép és tippel. Az ellenfél minden egyes lépésenkénti tippelését a kezdő játékosnak a következő körben az ő lépéseként kell megválaszolnia. A válaszadásra két kontrollszámot használnak. Ezeknek pozíciójával és értékével mutatja meg a kezdő játékos a másik játékosnak, hogy hogyan sikerült a betűket, és azok elhelyezkedését eltalálni. A betűk aktuális sorban elfoglalt pozíciójának megjelölésére az elől álló kontrollszám értéke azt jelzi, hogy a sorba rakott betűk közül mennyi az a betűjegy, amely jó és jó helyen is áll, a második kontrollszám értéke pedig azt takarja, hogy a sorban mennyi betűjegyet sikerült eltalálni, ám azok elfoglalt pozíciója nem helyes.

A játék addig folytatódik, amíg az ellenfél a tippjeivel ki nem találja a kezdő játékos által kirakott, és mindvégig eltakart szót, de maximum 10 körig tart. A kezdő játékos akkor nyer, ha ellenfele a rendelkezésre álló 10 kör alatt nem tudott a szóra rájönni.

Csak mint hasonló játékainkban is, lemodellezzük a játszma egy részét, és egy képet alkotunk a játék aktuális állásáról, továbbá a játék nálunk – weboldalunk specifikussága miatt – egyelőre egyszemélyes.

Bővebb tudnivalók: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mastermind

Vissza a Literatúra feladványokhoz